AI

‘Brede AI-strategie ontbreekt bij de meeste ondernemingen’

De ontwikkeling van AI gaat razendsnel en het wordt steeds eenvoudiger om deze binnen bedrijfsvoering in te zetten.

Meeste ondernemingen missen AI-strategie

Expertquote  van Johan Traa,
De ontwikkeling van AI gaat razendsnel en het wordt steeds eenvoudiger om deze binnen bedrijfsvoering in te zetten. De meeste organisaties experimenteren al met verschillende toepassingen, maar het blijft meestal beperkt tot specifieke projecten die losstaan van een bredere visie. Een overkoepelende AI-strategie ontbreekt vaak, terwijl dit essentieel is voor een effectieve en veilige inzet ervan.

Deze strategie moet namelijk niet alleen gericht zijn op innovatie, maar ook op het waarborgen van veiligheid, compliance, en ethiek. Het implementeren van AI zonder duidelijke visie kan leiden tot inefficiënties, zoals tools die elkaar tegenwerken, of tot ernstige risico’s, zoals datalekken of discriminatie in algoritmen. Met een overkoepelende strategie kan men ook beter leren van elkaars uitkomsten en opzet.

Dotcom-val

De huidige AI-trend vertoont gelijkenissen met de opkomst van het internet 25 jaar geleden, toen bedrijven haastig investeerden in ‘dotcom’-initiatieven zonder een helder plan. Het verschil is dat AI vandaag al concrete waarde biedt in de vorm van krachtige tools. AI kan in een handomdraai worden ingezet, zowel op operationeel als strategisch niveau. Voor medewerkers kunnen AI-tools repetitieve taken automatiseren en efficiënter maken. Denk bijvoorbeeld aan virtuele assistenten. Aan de klantzijde kan AI worden ingezet om gepersonaliseerde ervaringen te bieden, sneller klantvragen te beantwoorden en producten op maat aan te bieden.

Strategie en regie zijn onontbeerlijk

Al die AI-toepassingen moeten aan de principes van ‘Trustworthy AI’, zoals vastgesteld door de EU, voldoen. Zonder overkoepelende strategie en regie vanuit het management is dit vrijwel onmogelijk te garanderen. Behalve het ontbreken van deze strategie is een terugkerend knelpunt het gebrek aan een duidelijke verantwoordelijke voor AI-strategieën binnen bedrijven. Deze rol zou idealiter door de Chief Information Officer (CIO), de Chief Technology Officer (CTO) of Chief Innovation Officer (CINO) moeten worden opgepakt, in samenwerking met het management. Het bestuur moet AI echter ook zien als een strategisch middel dat het gehele bedrijf raakt. Daarnaast is scholing essentieel. AI-geletterdheid op alle niveaus binnen de organisatie zorgt ervoor dat medewerkers niet alleen begrijpen hoe AI werkt, maar ook hoe ze het verantwoord kunnen gebruiken.

Volledige potentie

AI is niet langer een toekomstvisie, maar een realiteit die de manier waarop bedrijven werken fundamenteel verandert. Zonder een overkoepelende strategie, gebaseerd op transparantie, ethiek, en innovatie, dreigt men in de dotcom-val te lopen, met grote gevolgen voor de veiligheid en efficiëntie. Alleen met een duidelijke strategie en regie kunnen bedrijven de volledige potentie van AI benutten.

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijZeeland