De invoering van de CSRD-richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive) zorgt ervoor dat bedrijven meer gaan investeren in duurzame mobiliteit. Om te voldoen aan de CSRD-richtlijnen zegt 54 procent van de bedrijven veranderingen door te voeren. Mobiliteit wordt hierbij het meest genoemd en tegelijkertijd door 22 procent van de ondervraagden gezien als de grootste uitdaging. De CSRD-richtlijn verplicht grote bedrijven vanaf 1 januari 2025 te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties.
Onderzoek Ayvens
Dit blijkt uit de resultaten van het Ayvens (de grootste leasemaatschappij van Nederland) onderzoek onder bijna 400 Nederlandse bedrijven, waarvan 100 CSRD-plichtig. Naast het positieve nieuws voor duurzame mobiliteit zijn er ook uitdagingen en zorgen, zoals de hoge kosten van verduurzamen en het stellen van minder ambitieuze duurzaamheidsdoelen.
Verduurzamen van mobiliteit en energiehuishouding
Ruim 60 procent van de respondenten noemt de rol van mobiliteit groot binnen hun duurzaamheidsambities. Iets meer dan helft (54 procent) van de bedrijven gaat het mobiliteitsbeleid aanpassen en bijna zeven op de tien (68 procent) gaat door de CSRD-richtlijn meer sturen op duurzame mobiliteit. Corinne Vonk, duurzaamheidsmanager van leasemaatschappij Ayvens in Nederland: “Het is goed om te zien dat veel bedrijven zich bewust afvragen waar CO2-uitstoot teruggedrongen kan worden. Logisch dat men dan kijkt naar de impact van mobiliteit, naast de energiehuishouding en het gebruik van grondstoffen en materiaal.”
6 op de 10 bedrijven biedt een fiets van de zaak
Het onderzoek van Ayvens laat zien dat veel bedrijven, van klein tot groot, werk maken van het verduurzamen van mobiliteit. Het merendeel biedt een fiets van de zaak aan en maakt thuiswerken mogelijk. 44 procent stimuleert het gebruik van een elektrische (lease-)auto, 18 procent verplicht dit zelfs.
Ongelijk speelveld
62% van de grote bedrijven zegt klaar te zijn voor de CSRD-richtlijn. Een kwart van de Nederlandse bedrijven heeft het nog niet op orde. Hoewel veel bedrijven inspelen op de CSRD-verplichting, zien zes op de tien bedrijven de kosten van verduurzaming als een bedreiging. Daarnaast is er kritiek op Europa’s leidende rol. Zeven op de tien bedrijven vinden dat Europa te ver vooruitloopt op meer vervuilende regio’s, wat een ongelijk speelveld creëert.
Struikelblokken en voordelen
Bedrijven zien uitdagingen bij de totstandkoming van de CSRD-rapportage. 39 procent van de bedrijven heeft moeite met het in kaart brengen van dubbele materialiteit. Dit houdt in dat zowel de impact van het bedrijf op de omgeving als de invloed van externe factoren op het bedrijf moeten worden gerapporteerd. Daarnaast weet 45 procent van de werknemers bij CSRD-plichtige bedrijven niet goed wat dubbele materialiteit inhoudt. Dit kan bijdragen aan de genoemde moeilijkheden. Het merendeel van de beslissers over het duurzaamheidsbeleid ervaart echter steun bij de implementatie van de CSRD-plicht, zowel van de directie (74 procent) als de rest van de organisatie (63 procent).
Grootste uitdaging
De hoeveelheid werk die samengaat met het rapporteren, in combinatie met de beperkte capaciteit van hun personeel, is een struikelblok voor 37 procent van de bedrijven. Het verzamelen van data en de complexe rapportage-vereisten is voor ruim een derde van de bedrijven een uitdaging. “Het verzamelen van de data is inderdaad veel werk”, zegt Corinne Vonk. “Maar ik geloof ook dat dit komt doordat het de eerste keer is dat we deze data verzamelen. Ik verwacht dat dit volgend jaar veel sneller gaat.” Tot slot ziet Vonk ook de voordelen: “De data die verzameld moet worden, leidt ook vaak tot inzichten waardoor bedrijven nog beter in staat zijn om te sturen op duurzaamheid, of zelfs tot kosten besparen. Als leasemaatschappij proberen we natuurlijk klanten zo goed mogelijk te informeren over CSRD en hoe je daar als bedrijf met je mobiliteitsbeleid op in kunt spelen.”
Onderzoeksverantwoording
In opdracht van Ayvens heeft onderzoeksbureau Markteffect onderzoek uitgevoerd onder medewerkers van organisaties die (mede)verantwoordelijk zijn voor het duurzaamheidsbeleid. Dit is onderverdeeld in twee groepen: bedrijven met meer dan 10 medewerkers en bedrijven met meer dan 100 medewerkers. In totaal hebben 363 respondenten meegedaan aan het onderzoek, waarvan bijna 100 vanaf 1 januari 2025 CSRD-plichtig zijn.