HR

Centrale Planning biedt oplossingen voor krapte op arbeidsmarkt

Allround outsourcing planbureau helpt organisaties bij planning en communicatie

Centrale Planning biedt oplossingen voor krapte op arbeidsmarkt

Foto: Centrale Planning

Planning is een vak apart. Veel organisaties worstelen met het efficiënt plannen van personeel en alle administratieve werkzaamheden die daarbij komen kijken. Vooral nu in veel branches sprake is van arbeidskrapte, ontstaan er complexe uitdagingen in de planning. Voor al die workforce uitdagingen heeft Centrale Planning handige oplossingen. Als eerste outsourcing planbureau van Nederland bieden zij personeelsplanning-service inclusief workforce tools aan voor overheidsbedrijven en bedrijven in de logistieke, industriële, onderwijs- en zorgsector. 

Eerste onafhankelijke outsourcing planbureau van Nederland

Voor de meeste organisaties is plannen een tijdrovend en noodzakelijk proces dat er naast andere werkzaamheden nog eens bijkomt. Het leidt af van de corebusiness en vraagt om specifieke kennis. Hierdoor is er vaak onvoldoende aandacht voor zaken als kennisoverdracht, onboarding, verandermanagement, engagement, continuïteit van het planproces, poolbeheer en wettelijke regelgeving. Terwijl die onderdelen juist zo belangrijk zijn voor een succesvolle bedrijfsvoering. Centrale Planning is het eerste outsourcing planbureau van Nederland dat zich heeft gespecialiseerd in alle zaken die komen kijken bij efficiënt plannen. Het uitbesteden van deze onderdelen bespaart tijd, stress en kosten en draagt bij aan het creëren van een gezonde pool van medewerkers. Centrale Planning is zelf geen personeelsleverancier maar functioneert als onafhankelijk intermediair die alle interne en externe medewerkers van de opdrachtgever en haar personeelsleveranciers met elkaar verbindt.

Proces rondom planning en communicatie versoepelen

“In de praktijk blijkt dat organisaties vaak slechts 15% van de mogelijkheden van softwaretools voor personeelsplanning gebruiken door gebrek aan workforce kennis. Zonde, want zo wordt de potentie ervan niet optimaal benut. Er valt op dat vlak nog veel te winnen. Wij zetten ruim 75-85% van de tools in bij onze opdrachtgevers en sturen op kwaliteit van arbeid en allround toekomstgerichte oplossingen die ervoor zorgen dat het gehele proces rondom planning en vooral communicatie soepeler verloopt”, aldus Ritsaert Krauss, CEO Centrale Planning

Arbeidskrapte – de uitdagingen

Het afgelopen jaar zijn binnen de zorgsector 175.000 nieuwe medewerkers gestart, terwijl ook 155.000 mensen zijn uitgestroomd. Netto wordt daardoor maar een stijging van 20.000 medewerkers overgehouden terwijl er 40.000 nodig zijn. Daar kunnen toekomstige uitdagingen, zoals een natuurlijke uitstroom van ruim 322.000 pensioengerechtigden in de komende 10 jaar en een stijgende zorgvraag niet mee worden opgevangen. Een andere oorzaak van de uitstroom van essentiële beroepen binnen de zorg en het onderwijs zijn werkdruk en waardering. Daarnaast wordt soms vergeten dat er tegengestelde belangen zijn tussen personeelsleveranciers en de opdrachtgever. De zorginstelling wil kwalitatief de beste zorg bieden tegen de laagste personeelskosten, terwijl een personeelsleverancier liefst zoveel mogelijk uren kan schrijven tegen een zo hoog mogelijk tarief.  In tijden van arbeidskrapte wordt de kwaliteit van arbeid en betrokkenheid van de individuele werknemer dan soms minder relevant.

De juiste software

De inzet van de juiste software en de expertise is bij workforce management onmisbaar. Een systeem dat ook de mogelijkheid biedt om helder te communiceren, direct gewerkte uren in te zien, uren accorderen en te factureren of verlonen. Centrale Planning heeft verschillende tools die kunnen worden ingezet om mensen op een juiste manier te werven, beoordelen, onboarden en op te leiden. Iedereen binnen een organisatie kan worden betrokken door Centrale Planning: zowel de vaste als flexibele medewerkers, leidinggevenden, uitzendkrachten en de zelfstandigen. Operationele afdelingen hebben hierdoor veel minder werk aan alle bijkomende taken. Alle benodigde informatie met betrekking op de planning, training en urenregistratie is beschikbaar via een app en webportal, waartoe alle betrokken partijen toegang krijgen.

Vorig bericht Zeeuwse binnensteden bloeien op dankzij verrassende samenwerkingen
Volgend artikel De-Ra-Sol B.V. in Tholen failliet

Nu op WijZeeland