Utrecht,
45 bedrijven en 5 goede doelen zitten in de finale van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2023. Op 11 mei aanstaande is bekend welke 9 bedrijven branchewinnaars zijn, wat de klantvriendelijkste goededoelenorganisatie is en wie de algemene winnaar is van het grootste onafhankelijke onderzoek naar klantvriendelijkheid van Nederland. De bekendmaking vindt plaats tijdens het kennisevenement ‘HX = EX + CX. De formule voor de klantvriendelijkste bedrijven van Nederland‘ in Utrecht.
Al sinds 2007
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland wordt al sinds 2007 uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MarketResponse. Het is een doorlopend, onafhankelijk onderzoek naar de waardering van klanten voor alle grote landelijke bedrijven en goede doelen in Nederland. De ranglijst wordt niet bepaald door een jury of publieksstemmen, maar is gebaseerd op continue meting van de waardering van klanten. In 2022 scoorde Rituals het hoogste (net als in 2021), CliniClowns was toen het klantvriendelijkste goede doel. Beide zijn nu ook weer genomineerd.
Koplopers bekend
De 5 koplopers per branche zijn nu bekendgemaakt. Er zijn 9 categorieën voor bedrijven en 1 voor goededoelenorganisaties. In totaal kunnen 50 organisaties branchewinnaar in hun categorie worden. Van de 45 genomineerde bedrijven is er één overall winnaar. Goede doelen strijden om de titel in hun eigen categorie.
Genomineerden
De genomineerden per branche zijn:
- Automotive: Audi, BMW, Mercedes, Suzuki, Toyota
- Bank: ASN Bank, ICS, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank
- Energie: Energiedirect.nl, ENGIE, Essent, Greenchoice, Vattenfall
- Goed doel: CliniClowns, Diabetesfonds, Dierenbescherming, KiKa, Stichting ALS
- Leisure: Diergaarde Blijdorp, Efteling, Madurodam, Van der Valk, Walibi World
- Openbaar vervoer: Arriva, Connexxion, HTM, Keolis, Qbuzz
- Retail: bol.com, Holland & Barrett, Rituals, Welkoop, zooplus
- Supermarkt: Albert Heijn, Jan Linders, Makro, Picnic, Poiesz
- Telecom: Ben, Simpel, Simyo, T-Mobile, Vodafone
- Verzekeraar: DELA, DSW Zorgverzekeraar, Menzis, Univé, ZLM
Evenement op 11 mei 2023: HX = EX + CX
Op 11 mei maakt MarketResponse de branchewinnaars en de overall winnaar bekend tijdens het evenement ‘HX = EX + CX. De formule voor de klantvriendelijkste bedrijven van Nederland van het Platform voor Klantvriendelijk Ondernemen (PvKO) in samenwerking met MarketResponse. Uit 16 jaar onderzoek blijkt namelijk dat medewerkers cruciaal zijn voor prijswinnende klantvriendelijkheid. Hoe je bij een krappe arbeidsmarkt toch kunt scoren op klantvriendelijkheid, is onderwerp van dit evenement in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl